زیرساخت های تجارت الکترونیک

اینترنت و تاثیر آن بر زندگی و تجارت

در سال های اخیر استفاده ازکامپیوتر و اینترنت باعث تغییرات شگرفی درزندگی مردم و تجارت شد.با اینکه همیشه در برابر تکنولوژی مقاومت هایی صورت می گیرد ،ولی تاثیراینترنت بر زندگی چنان بود که در مدت زمان کوتاهی همه تسلیم آن شدند و هم اکنون کسی نمی تواند زندگی بدون اینترنت را تصور کند.

از طرفی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام ،که در ابتدا برای تفریح و ایجاد ارتباط بین انسان ها پدید آمده بودند ،در زمان کوتاهی تبدیل به ابزار های قدرتمند تجارت شدند .

سهولت و کاهش هزینه هایی که رایانه و اینترنت برای بشر به ارمغان آورد موجب شد تا ابزار اولیه هر تجارتی گردد و به واسطه آن هم مشاغل وصنایع جدیدی ایجاد گردید ،و تجارت الکترونیک واسطه بین این صنایع میباشد.

در حال حاضر هر چیزی را در اینترنت میتوان فروخت.هر اطلاعاتی را می توان انتقال داد و با هرکسی در هرنقطه ای از دنیا می توان ارتباط برقرارکرد.

بسیاری از کنفرانس های علمی ،تجاری وهنری که بصورت ویدئو کنفرانس انجام می شود میتواند شرکت کننده هایی از نقاط مختلف دنیا و در دورترین فاصله ها داشته باشد وشما می توانید محصول خود را به خریداری با فاصله هزاران کیلومتر و در آن طرف دنیا معرفی کنید.

اینترنت امکانات و شرایطی برای ما فراهم آورده که در چهل یا پنجاه سال پیش برای مردم قابل تصور نبود و فقط در فیام های علمی و تخیلی و بصورت رویا و آرزومشاهده میشد.

اینترنت باعث تغییر مفاهیم بنیادی درتجارت گردید

با ظهور اینترنت شرکت های بزرگی مانند گوگل و یاهو و فیسبوک و… پا به عرصه ظهورنهاده و با رشد عجیب و انفجاری خود ،معادلات بازار را عوض کردند.

معیارهایی که با ظهور انقلاب صنعتی تغییر یافته بودند، اکنون به شکل کاملا آشکاری در این شرکت ها به نمایش در امدند.نیروی انسانی به صورت مهم ترین سرمایه شرکت های رایانه ای در امده و در این میان جوانان بدون سرمایه و آشنا با دانش رایانه نقش موثری در توسعه تجارت الکترونیک داشته و باعث رونق چشمگیر این صنعت گردیدند.

تغییر زیرساخت های ارزش آفرینی

تغییراتی که اینترنت در تجارت ایجاد کرد موجب شد تا نحوه ارزش گذاری کسب و کارها نیز تغییر کند.و ارزش معنوی و همین طور تجارت الکترونیک سهم بزرگی در اقتصاد کشور ها بدست آورد.بطوری که ارزش یک دامنه که با قیمتی کمتر از 10 دلارمیتوان آن را ثبت و خریداری نمود ارزشی معادل میلیاردها دلار پیدا کند.براساس گزارش شرکت تحقیقاتی برند زی(Brandz) ارزش شرکت آمازون 315.505 میلیارد دلار وبه عنوان با ارزش ترین برند جهان شناخته شد.

در جدول زیر ارزش برند 10 شرکت برتر جهان در سال 2019 نشان داده شده است و با توجه به جدول در می یابیم که بیش از نیمی از آن ها شرکت های رایانه ای هستند.

10 برند برتر جهان در سال 2019

هر چند سرعت رشد این شرکت ها بسیار بالا بوده ولی از دیگر سو کاهش ارزش شرکت ها از سرعت بیشتری برخوردار است.به طوری که با ظهور یک شرکت جدید یا تکنولوژی جدید ،سایر شرکت ها وادار به عقب نشینی می شوند.

به عبارتی تا این شرکت ها در حال نو آوری و تلاش شبانه روزی باشند اجازه حضور در بازار را دارند ،ولی به محض اینکه دست از تلاش بردارند به آسانی ابتدا به عقب رانده شده و پس از مدت کوتاهی جز نام و خاطره واحتمالا درس عبرتی برای سایرین چیری از آن ها به جا نمی ماند.